Hans Haack - Directeur Sensus-methode |
Met mij zijn er velen die het belang en enorme
toegevoegde waarde van Business Proces Management voor organisaties en
instellingen écht zien. En vele managers en professionals van onze
klanten gaan hiermee met groot enthousiasme aan de slag. Maar hoe
weerbarstig kan de praktijk zijn… De meest gehoorde noodkreet van
organisaties is toch wel: ‘Het leeft niet, ik krijg geen draagvlak’.
Mensen ervaren de meerwaarde van BPM in de praktijk niet en zien geen
directe relatie tussen de processen die zij gezamenlijk hebben
vastgelegd en de dagelijkse praktijk.
Als wij de pijnlijke werkelijkheid onder ogen zien,
moeten wij concluderen dat de woorden op het gebied van BPM mooier zijn
gemaakt, de theorieën complexer en de technieken gecompliceerder en
duurder. En waar het op neerkomt is dat men vaak niet in staat is verder
te komen dan het beschrijven van processen. We zullen ons moeten
realiseren dat dit mensen zijn die een uitvoerende rol vervullen binnen
processen. Zij zullen met sturing van het management bepalen of
processen worden nageleefd of niet. In ons enthousiasme voor de
mogelijkheden van BPM pleit ik ervoor dat wij onze focus ook richten op
díé mensen, die onderdeel zijn van de processen. Ik wil hen laten
ervaren wat BPM doet, maar ook vooral wat het niet doet.
Ik wil mensen laten beleven dat BPM van grote
toegevoegde waarde is! Dit wordt pas zichtbaar als de gevolgen van
niet-procesmatig werken worden ervaren. Het nieuwe BPM moet het BPM van
beleven en ervaren zijn! Waardoor de servicemedewerker haar cruciale rol
beleeft in het proces, de processpecialist inzicht krijgt in hoe
hij/zij theorie en praktijk moet verbinden, het management de gevolgen
ervaart van het niet goed uitvoeren van hun rol, maar vooral wat BPM niet oplevert als je het niet volledig borgt.
Om het belevingsaspect van BPM goed te kunnen
overbrengen, maken wij gebruik van zogenaamde BPM-simulatie games. Deze
games geven ons de mogelijkheid om medewerkers en management de gevolgen
te laten ervaren van het niet houden aan de eerder gemaakte BPM
afspraken. Pas als men ervaart hoe fout het dan loopt, ziet men in dat
deze afspraken belangrijk zijn om na te leven. Ik zie dit als dé
oplossing om mensen in korte tijd te laten ervaren en inzien wat
communiceren op basis van processen daadwerkelijk is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten