maandag 13 mei 2013

Ben ik de klant of slechts een middel om geld binnen te krijgen?

Hans Haack

In toenemende mate rijst mij de vraag: Ben ik de klant of ben ik slechts een middel om geld binnen te krijgen?

Bijvoorbeeld, een goede kennis van mij is recentelijk voor een chirurgische ingreep opgenomen in het ziekenhuis. Het proces was zo ingericht dat de verantwoordelijke chirurg pas de OK in kwam als de patiënt onder narcose was. Efficiënt, dat wel. Maar de verantwoordelijke chirurg zat zomaar te peuteren in een mensenlichaam, zonder dat hij zich had voorgesteld.

Dan denk ik, zo ga je toch niet met je klanten om. Misschien wel als organisatie, maar zeker niet als mens. Het LEAN maken van processen is geen theoretisch handboek is: niet in iedere situatie is het gepast om onnodige stappen te elimineren. Hoe weldenkend zijn wij dan, dat we in het kader van LEAN onze organisatieprocessen op deze manier inrichten? Meer en meer ieder klantbesef uit het oog verliezen en er geen directe klant-leveranciersrelatie meer is.

Toch komt dit vaker voor dan wij denken. Ik noem een paar voorbeelden waar ik tegenaan loop. Wie denk je dat in onderstaande situaties de klant is? Oftewel, bij wie zou ik als leverancier zijnde het grootste belang hechten dat deze tevreden is?
  •  Als onderaannemer: De hoofdaannemer of de particulier?
  • Als geselecteerde aannemer van keukens:  De keukenfabrikant of de consument waar de keuken geplaatst moet worden?
  • Als verpleeginstelling: De zorgverzekeraar of de verzekeringnemer (cliënt)?

Misschien moet de oorzaak van het niet-klantgericht inrichten van onze processen en diensten worden gezocht in de wijze waarop en met name via wie de bekostiging is geregeld. Direct aan de eindgebruiker (klant) of indirect? Op het moment dat de eindgebruiker niet meer rechtstreeks afrekent bij de leverancier zie je ook een verschuiving van belangen en interesse.

Helaas... Boeken volgeschreven en een land vol goeroes over ‘focus leggen op de klantbehoefte’, ‘klantgericht werken’ en wij zien de daadwerkelijke klant niet staan!

Vreemd genoeg biedt de huidige crisis juist veel kansen. In toenemende mate eist de klant zijn rechten op en kiest voor een directe relatie met zijn leverancier die de dienst daadwerkelijk moet leveren. Ik vraag mij af: Hoe zou het proces van mijn voorbeeld eruit hebben gezien als mijn kennis rechtstreeks bij de chirurg had moeten afrekenen? 

1 opmerking:

  1. Ik denk dat het direct of indirect betalen inderdaad een belangrijke rol speelt in klantgerichtheid, maar dat tevens de mate van concurrentie(keuze die de klant heeft) in een branche nog veel meer de klantgerichtheid beïnvloed. Kijk bijvoorbeeld naar “winkels” waar je je tanden kunt bleken. Niet alleen betaalt de klant rechtstreeks uit eigen zak, maar is de concurrentie is ook moordend. Op elke hoek van de straat kun je in je pauze naar binnen lopen en een behandeling ondergaan. Aanbieders moeten dus verdomd veel moeite doen om klanten te krijgen én behouden. Doe je niet je best, dan gaat de klant volgende keer naar een ander. Zolang de keuze voor de klant ontbreekt (je kunt niet je eigen chirurg online bestellen) vallen ook veel incentives weg om goede dienstverlening te leveren.(de “klanten” komen toch wel)

    “niet in iedere situatie is het gepast om onnodige stappen te elimineren”
    De vraag die je dus hier kunt stellen n.a.v. mijn stuk hier boven is : Onnodig voor wie?

    Mvg

    Pim Boh
    Customer Arena

    BeantwoordenVerwijderen